Ha ebben a témában a realitások talaján maradunk el kell ismernünk, hogy nem egyszerű a helyzet. Befizetjük az ebédet az iskolában és csomagolunk uzsonnát a porontynak, majd fellélegezve töröljük kezünket, mert lám, mi mindent megtettünk azért, hogy egészségesen tápláljuk gyermekünket.

egészséges táplálkozás

Először is az iskola menzák zöménél, a minőség rovására megy a mennyiség. Az otthon elkészített uzsonnában található sajtok, felvágottak, sőt még a zsömle, vagy a kifli is, nem tartoznak éppen az egészséges táplálék kategóriájába. Az ennél kevésbé optimális eset az, amikor pénzt kap a gyerek, hogy abból vegyen magának uzsonnát. Ha nem az iskolai büfében csábul el, akkor az iskolák melletti apró élelmiszerboltok polcai előtt lágyul el, amint meglátja a chips-et, a csokikat, és a cukrozott üdítőket.

Ennek hatványozott változata a gyorsétterem, ahol a hamburgerekben szinte csak zsír van, jó sok cukorral és több bennük az “E”, mint az eszperentében. A legtöbb gyerek ma vagy túlsúlyos, vagy kórosan vézna. Mindig voltak és lesznek jól- , vagy rosszul evő gyerekek, de ha a most már szülőként élő felnőttek visszaemlékeznek, hol volt nekünk ennyi csábító és egészségtelen étel(-szerűség) a közelünkben? A gyerekek elhízásának, illetve soványságának, az alkati adottságokon kívül még oka lehet a mozgásszegény életmód. Mert mit is csinál a gyerkőc egész nap?

Elmegy az iskolába, ahol maximum két tornaórája van hetente, teletömi magát a fent felsorolt műanyag hülyeségekkel, azokat leöblíti az agyoncukrozott tevenyálakkal, aztán hazaér és leül a televízió, vagy a számítógép elé. Ha Ön úgy érzi, hogy gyermeke kezd elhízni, vagy azt, hogy lassan tűbe lehet fűzni olyan vékony, célszerű kicsit a körmére nézni. Az iskolai menzán változtatni nem tudunk, de a hozzáállásunkon igen.

Mit tehet az a szülő, aki egészségesebb életre szeretné nevelni a gyermekét?

– Ne legyen jutalom az, hogy elmennek gyorsétterembe enni. Így szokik rá a gyerek már pici korban ehhez az ízhez és pozitív megerősítés számára, hiszen “ajándékként” kapja.

– Amit a pékségek meg tudnak csinálni, azt Ön is meg tudja! A legtöbb látványpékségben kapható finomságok otthon is előállíthatóak. Példa: leveles tésztát házilag készíteni nem egy nagy tudomány.

Nyújtsuk ki, vágjunk belőle kisebb négyzeteket és töltsük meg párolt csirkével, zöldségekkel, kecskesajttal, aztán bugyoláljuk össze, kenjük le tojással és süssük meg. Valóban nem olyan kényelmes megoldás, mint hazaérve elheverni a tévé előtt, de a gyerekünk egészségéért megéri az áldozat. Ugyanígy megsüthető otthon is a túrós batyu és a kakaós csiga. Nekem már többször sikerült, vélhetőleg Önöknek is menni fog. Lényeg, hogy zsírszegény túrót vegyenek, stevia-val édesítsék, ami sütésálló, de mégsem cukor, viszont remekül édesít, kakaóból pedig a holland fajtát vegyék és szintén stevia-val édesítsék.

– Minimalizáljuk a televízió és a számítógép előtt eltöltött időt. Sok szülőnek mondtam ezt már és mindig azt a választ kaptam, hogy “nem tudom elzárni ezeket a gyerek elől”. Mert nem is a televíziót és a számítógépet kell elzárni nap, mint nap, csupán a hálózati kábelt! (asztali számítógép esetén a tápkábelt) Reggel, mikor mi elindulunk dolgozni, a gyerek pedig iskolába, egy mozdulattal kihúzzuk a konnektorból és a gépből is a vezetéket, keresünk egy kulccsal záródó szekrényt, oda betesszük a kábelt, bezárjuk és magunkkal visszük a kulcsot a munkába. Ez ilyen prózaian egyszerű! (laptop esetén magát a gépet kell elzárni nyilván) Legyünk okosabbak egy tízévesnél.

Ő vélhetőleg előbb ér haza az iskolából, mint mi a munkából, de ha nem tudja bekapcsolni a kütyüket, kénytelen lesz elfoglalnia magát, Uram bocsá’ tanulással, vagy olvasással. Tudom, hogy sok házi feladatot is már csak számítógépen tud megcsinálni a gyerek, de nem is azt mondtam, hogy soha ne üljön elé. Amint hazaértünk és vagy a leckéhez kell a gép, vagy már készen van a lecke, csak játszani szeretne egy kicsit a gyerek, vegyük elő a kábelt, kapcsoljuk be neki a gépet, de maximum 1-2 órát engedjük játszani!

– Esténként fogjuk kézen a csemetét és menjünk el közösen sétálni. Ez egy multifunkcionális időtöltés, mert nem csak mozgás, de még alkalmat is ad arra, hogy beszélgessünk. Nagyjából ennyit tudnak tenni Önök, mint szülők azért, hogy gyermekük kicsivel egészségesebb életet éljen. Minden más, amit felsoroltam társadalmi probléma, mert a kereskedelemnek a profit a lényeg, még akkor is, ha a legtöbb termékkel tudatosan mérgeznek minket és a gyermekeinket! Egészen pici kortól próbáljuk meg elmondani a gyerekeknek, hogy nagyon egészségtelenek a hamburgerek, az üdítők, a csokoládék.

Kis szerencsével elérhetjük a “falra hányt borsó” esetét: a borsó lepotyog, de előbb-utóbb a helye megmarad!

 

Szerző: Ariana T. Dianis

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail